lauantai 14. toukokuuta 2016

Kevään huollot

Kevään aikana tuli tehtyä yhtä sun toista pientä ja vähän isompaa remppaa.

Ikkunoiden vaihto ei olekaan ihan pikku projekti ja loppujen lopuksi vaihdoin tänä vuonna vain kansiluukun ja sitloodan ikkunat. Tässä venemallissa ikkunat on laminoitu runkoon kiinni ja ne kohdat joista ei vesi tule sisäpuolelle on pleksi todella lujaa kiinni. Äkkiseltään luulisi että ne ovat ikuisesti tiiviit.
Koska akryylin lämpölaajenemiskerroin on noin kymmenen kertaa suurempi kuin lasikuidun, liitos ei tule kestämään tai akryyli rikkoutuu. Oikean kyljen pitkä pleksi oli näemmä mennyt poikki keskeltä ja sieltä löytyi syyllinen mystiseen sadevesivuotoon wc tiloihin. Katkeamiskohta oli osittain irronneen koristeteippauksen alla ja löytyi kun poistin teippaukset plekseistä.
Käytännössä pleksi pitää jyrsiä paikaltaan pois, repiminen vain rikkoo lasikuidun ja ikkunareiän reunan korjaaminen on työlästä. Pienikin jyrsin oli liian suuri että sillä olisi päässyt aivan pleksin reunaan saakka, osan pleksistä joutui jyrsimään dremelillä.

Kansiluukkun pleksin vaihto oli melko yksikertaista, kehys mukaan kotiverstaalle ja vanha pleksi pois (leikkaamalla tiiviste mattopuukolla) ja vanhojen tiivisteiden poisto kehyksestä. Uuden pleksin liimauksessa säädin pleksin korkeuden kehykseen sopivaksi 6mm vaahtomuoviteipillä, alumiinikehyksen ja pleksin reunojen väliin jäävä ura täyteen mustaa Bostik / Simson MSR CA massaa.

Sitloodan pleksin kiinnityksessä käytin 3M VHB 5952 teippiä ja samaa massaa kuin kansiluukussa, menetelmästä on hyvä ohje / video netissä.
Sitloodan uusittu ikkuna.
Pitää kesän aikana miettiä parempi ohjuri systeemi jyrsimelle jos saisi loputkin plekseistä vaihdettua.
Ensiapuna tälle kaudelle tiivistin Captains Tolleyllä sekä hion ja kiillotin vanhat pleksit.

Sisäpuolelta irroittelin kaikki ikkunalistat ja hion sekä lakkasin 3 kerrosta lakkaa, nyt ne on paljon siistimmät.

Sisäpuolen kaikki ruskeat lasikuidut maalasin kahteen kertaan valkoisella maalilla, nyt ei näytä ihan niin kasarilta veneen sisällä.

Asensin vedensuodattimen sekä uusin kaikki letkut vesisäiliön ja hanojen välillä, myös merivesi puolen, vaikka sitä ei juurikaan tule käytettyä.

Varmistin että enään ei tarvitse haistella septin löyhkää missän tilanteessa, asensin huohotusletkuun aktiivihiilisuodattimen ja wc pytyn huuhtelulinjaan kemikaaliannostelijan jonka pitäisi estää jäteveden käymistä ja hajunmuodostusta. Ainakin ensimmäisellä reisulla järjestely toimi loistavasti, mitään hajuja ei missään vaiheessa tullut nenään.

Takaosan makuutilan alle laitoin patjanalusmattoa, jospa nyt pysyisi takaosan patjat kuivempana ettei ihan joka yön jälkeen tarvitse patjoille antaa kansiaurinkoa. Jostain syystä keulapunkassa tälläistä ongelmaa ei ole lainkaan.

Tuli ikäänkuin ohimennen lisättyä valoa takamakuutilaan yleisvaloa antava LED valaisin että LED valolistat pentteriin ja karttapöydän päälle, ikä ei tule yksin.

Selvittelin myös ohjauksen narinan lähdettä, no ihan voitelemalla pylpyrät ääni poistui (ohjaus on vaijerivälityksellä), äänilähdettä metsästäessä tuli kiristettyä erittäin löysässä oleva ohjauksen vaijeri ja kas, välys ohjauksesta poistui lähes kokonaan. Nyt on paljon helpompi ajaa venettä suoraan.

1 kommentti:

  1. Näyttää helpolta tavalta kiinnittää ikkunat. Itse sain juuri remontin valmiiksi ja käytin Sikaflexia liimaamiseen, mutta jos olisin tiennyt tuollaisesta teippikiinnityksestä, niin olisin varmaan tehnyt sen sillä.

    VastaaPoista